محکم‌کاری برای روز امتحان

۱. مطالب درسی را مرور کنید.

زمان هر یک از آزمون‌ها و ارزش نمر‌ه‌ی هر یک را مشخص کنید. برای اینکه تاریخ آزمون‌ها را فراموش نکنید آنها را در تقویم علامت‌گذاری کنید.
دستِ‌کم یک هفته پیش از تاریخ هر آزمون، درس خواندن را شروع کنید. بهتر است به جای اینکه همه چیز را در شب آزمون به مغرتان بسپارید، درس را از پیش و طی جلسات متعدد مرور کنید.

۲. در کلاس به درس توجه کنید.

توجه در کلاس به درس خواندن کمک می‌کند

این کار زحمتی برای‌تان ندارد اما هنگام امتحان کمک چشمگیری به شما می‌کند. با این باور که «من خیلی راحت موضوع رو می‌گیرم!» خود را فریب ندهید و دانشجوی فعالی باشید.
خوب گوش کنید زیرا معلم‌ها و استادها معمولا با تأکید و اشاره‌هایی مانند «مهم‌ترین نکته‌ی این درس …»، موضوعات مهم را مشخص می‌کنند. کلید موفقیت در آزمون همین است، هرچه بیشتر در آغاز کار فرا بگیرید، به مطالعه‌ی کمتری برای آزمون نیاز خواهید داشت.

 

۳. مفید یادداشت‌ بردارید.

یادداشت‌برداری مفید آن‌طور که در حرف به نظر می‌رسید، آسان نیست! دانستن اینکه چطور یادداشت‌بردای کنید در هنگام مطالعه کمک بزرگی به شما می‌کند. هرچه معلم می‌گوید یادداشت و در صورت امکان گفته‌ها را ضبط کنید اما این کار نباید شما را از گوش دادن به صحبت‌های معلم غافل کند.
هر روز، بلافاصله پس از کلاس یادداشت‌های‌تان را مرور کنید. این کار به درک بهتر و به یاد سپردن آموخته‌ها کمک می‌کند.

۴. درس خواندن را به عادت تبدیل کنید.

 

درس خواندن را به عادتی دلپذیر تبدیل کنید

برای خیلی‌ها درس خواندن یعنی خرخوانی در دقیقه‌ی نود! اما بهتر است هر روز زمانی را به درس خواندن اختصاص دهید. اگر مانند یک وظیفه یا کلاس خاص آن را در برنامه‌تان بگنجانید، برای پیگیری آن انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت

۵. از نوع و چگونگی امتحان آگاه شوید.

از معلم یا استاد‌تان درباره‌ی فرمت آزمون و چگونگی نمره‌ دادن بپرسید؛ آیا روشی برای گرفتن نمره‌ی اضافه وجود دارد؟ از معلم‌تان درخواست کنید نگاهی به جزوه‌تان بیندازد و در صورت تمایل موضوعات و نکته‌های مهم را مشخص کنید.

محیط مناسب برای درس خواندن

 

درس خواندن در محیط مناسب

۱. در اتاقی ساکت، تمیز و منظم درس بخوانید

هر چیزی را که ممکن است باعث حواس‌پرتی‌تان شود از محل مطالعه دور کنید. قطع پی‌‌درپی مطالعه و سر زدن به صندوق پیام‌ها و شبکه‌های اجتماعی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

۲. نور کافی ضروری است

درس خواندن در اتاق تاریک خوب نیست. در شب چراغ‌ها را روشن کنید و در روز پرده‌ها را کنار بکشید (و کمی هم پنجره را باز بگذارید). افراد در محیط ساکت، روشن‌ و سرشار از اکسیژن بهتر درس می‌خوانند و تمرکز می‌کنند

۳. تلویزیون را خاموش کنید

با اینکه بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان ادعا می‌کنند می‌توانند درس خواندن و تماشای تلویزون یا گپ آنلاین با دوستان را هم‌زمان انجام دهند، پژوهش‌ها نشان داده‌اند این مسئله در مورد گستره‌ی وسیعی از افراد درست نیست. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، عوامل حواس‌پرتی را مانند تلویزیون و موسیقی باکلام بلند، حذف کنید. تغییر مداوم نقطه‌ی توجه بین درس خواندن و تماشای تلویزیون اولویت‌بندی در جذب اطلاعات را برای مغز دشوار می‌کند.

۴. مشخص کنید که آیا موسیقی به شما کمک می‌کند

 

آیا موسیقی به درس خواندن شما کمک می‌کند؟

تأثیر موسیقی بر عملکرد حافظه در افراد مختلف متفاوت است. برخی پژوهش‌ها اثر مثبت موسیقی بر حافظه را در مبتلایان به اختلال بیش‌فعالی نشان داده‌اند، درحالی‌که در افراد معمولی تأثیر منفی مشاهده شده است. برای افزایش کارایی، موسیقی کلاسیک مؤثرتر است. اما پیش از همه، باید مشخص کنید که آیا اصلا موسیقی به درس خواندن شما کمک می‌کند یا نه؟ اگر از گوش دادن به موسقی هنگام درس خواندن لذت می‌برید، مطمئن شوید به جای تمرکز بر موضوع مطالعه تِم و کلام آن را در ذهن‌تان تکرار نمی‌کنید!
اگر گوش دادن به موسیقی برای‌تان ضروری است، بهتر است موسیقی بی‌کلام باشد. گوش دادن به موسیقی طبیعت به فعالیت مغز و جلوگیری از حواس‌پرتی ناشی از صداهای دیگر کمک می‌کند. نمونه‌های گوناگون موسیقی طبیعت در اینترنت موجود است.
موسیقی کلاسیک شما را باهوش‌تر نمی‌کند یا مانع فرار آموخته‌ها از مغز نمی‌شود؛ اما ممکن است گیرندگی مغزتان را نسبت به یادگیری و دریافت اطلاعات بیشتر کند.

 

 

منبع : https://www.chetor.com